Säljledning
Nyckelord är precision, koncentration och anpassning. Och alltid under stimulerande former. En svår uppgift, som alltid går att förbättra och med ett aldrig upphörande prestationskrav!
Betänk nedanstående frågor noga:
- Känner du dina kunder?
- Och de som varit dina kunder?
- Och icke minst de, som skulle kunna vara dina kunder?
- Är din marknadsbearbetning effektivt inriktad?
- Bearbetar ni den del av marknaden, där bästa resultatet kan förväntas?
- Eller bestämmer säljarna kanske själva?
- Har du rätt organisation och rätt säljkanaler?
- Är säljkåren rätt dimensionerad?
- Och tillräckligt kompetent?
- Kanske har du för många säljare?
- Eller för få?
- Besöker säljarna helst bekanta storkunder och glömmer de mindre?
- Eller tvärtom?
- Annonserar ni stort och dyrt – när en riktad insats skulle ge • bättre utfall?
- Lyckas ni behålla kunderna?
- Bearbetar ni tappade kunder?
- Eller lämnar ni dem till konkurrenterna?
- Är kundomsättningen stor?
- Tappar ni småkunder och ger ytterligare rabatter till storkunderna?
- Är det kanske lönsammare, att söka nya medelstora kunder än att
- övervårda befintliga storkunder?
- Eller jagar ni allt på en gång?