Säljledning

Nyckelord är precision, koncentration och anpassning. Och alltid under stimulerande former. En svår uppgift, som alltid går att förbättra och med ett aldrig upphörande prestationskrav!

Betänk nedanstående frågor noga:

  • Känner du dina kunder?
  • Och de som varit dina kunder?
  • Och icke minst de, som skulle kunna vara dina kunder?
  • Är din marknadsbearbetning effektivt inriktad?
  • Bearbetar ni den del av marknaden, där bästa resultatet kan förväntas?
  • Eller bestämmer säljarna kanske själva?
  • Har du rätt organisation och rätt säljkanaler?
  • Är säljkåren rätt dimensionerad?
  • Och tillräckligt kompetent?
  • Kanske har du för många säljare?
  • Eller för få?
  • Besöker säljarna helst bekanta storkunder och glömmer de mindre?
  • Eller tvärtom?
  • Annonserar ni stort och dyrt – när en riktad insats skulle ge • bättre utfall?
  • Lyckas ni behålla kunderna?
  • Bearbetar ni tappade kunder?
  • Eller lämnar ni dem till konkurrenterna?
  • Är kundomsättningen stor?
  • Tappar ni småkunder och ger ytterligare rabatter till storkunderna?
  • Är det kanske lönsammare, att söka nya medelstora kunder än att
  • övervårda befintliga storkunder?
  • Eller jagar ni allt på en gång?